Det å lage musikk – lyder, rytmer, toner – gir glede. Mestringsfølelsen og skapergleden kan være stor selv om man er nybegynner eller ikke har interesse i eller forutsetninger for å lære å beherske et tradisjonelt instrument. Det fins digitale instrumenter for mange aldersgrupper, mestringsnivåer og musikksjangere. Eksempler er:
- Pianomatte med mange instrumentlyder og rytmer å velge mellom for å tråkke på for å spille og lage musikk.
- Trommesett med trykksensitive sensorer med mange ulike rytmer, lydeffekter, individuell innstilling av trommestil, separatrytme og justering av volum, ”følg meg”-øvingsfunksjon samt en kopling mot cd-spillere.
- Elektroniske trommestikker med innebygd lyd. Man trykker på knappen for å bytte trommelyden eller velge rytme.
- Elektronisk keyboard med funksjoner for å lage rytmer og melodier, leksjonsmodus, opptaks- og avspillingsfunksjon, demosanger, stemmer, tilkobling for mikrofon og hodetelefoner m.m.
- Melodica som er et blåseinstrument som kan fås med 12 tangenter i forskjellige farger. Lett å spille sammen med den medfølgende boken der notene er trykt i samme farger.
- Taktil kube Skoog som gjør det mulig å utforske kreative muligheter på iPad.
Når det gjelder musikkaktiviteter hjemme hos ungdommer, kan apper og programvare på PC/Mac eller nettbrett/smarttelefon være en god løsning. Det fins nesten ubegrenset med programvare for å komponere musikk på PC/Mac (både programvare for nedlasting og nettbaserte programmer). Programvare med engangsbetaling eller løpende lisens kommer uten reklame og har ofte fint brukergrensesnitt. For nettbrett og smarttelefoner fins utallige apper for forskjellige nivåer og priser.
Følgende søkeord i en søkemotor, eller på App Store eller Google Play (Play Butikk), viser vei:
- Toca Band
- Morton Subotnick’s Pitch Painter
- Scape
- Creative Children Compose Music
- Kids Music Factory Free
- Garage Band
- Kids Music Instruments Sounds
- Real Piano and Keyboard
- Barns musikalske puslespill
Om mulig kan et dedikert musikkrom være en god løsning for å ha kontroll over “instrumentene” og fordi både komponering, spilling og dansing kan (eller rettere sagt kommer til å) skape en del (gledes)støy. Når det gjelder musikkrommet må lydisolering vurderes både for omgivelsenes skyld og for å unngå ubehagelig ekko når musikk spilles i rommet.
Dersom ungdommen kan og vil spille sammen, kan man danne et “band”. Det trengs ikke mange formaliteter, men noe veiledning vil være nødvendig samt avtalte øvingstider. Ambisjonsnivået kan også være moderat. Det å spille sammen med rytmer og lyder og improvisere for a skape en “rocka sound” kan være nok.
For musikkinteresserte er det også mulig å lage spillelister av favorittmusikk ved hjelp av dedikerte tjenester (Spotify med lisenskostnad per måned; låtene kan også lagres lokalt dersom man velger Spotify Premium-lisens, eller iTunes der musikk betales per låt som lastes ned). Enda et alternativ er å velge YouTube-musikkvideoer og lage en privat spilleliste av favorittmusikkvideoer.